Vårt kvalitetsarbete

Genom vårt fortlöpande kvalitetsarbete säkerställer vi att vi ger alla barn den undervisning som läroplanen och skollagen avser. Det tar vi på största allvar och vi är väldigt stolta över det arbete som utförs. 

Nationell lag, läroplan och kommunala riktlinjer

Vårt kvalitetsledningssystem TQM säkerställer att vi ständigt utvecklas och blir bättre samt att vårt arbete grundas i nationella styrdokument och lagar. Vi följer kommunala riktlinjer och inspireras av den lokala kulturen i våra verksamheters kommuner.

Norlandias styrdokument 

Förutom de nationella styrdokumenten har vi även våra egna styrdokument: Pedagogiskt koncept, Kunskap & Innovation samt vår Reflektionsmodell som anger riktlinjer för den kvalitet som ska finnas i våra förskolor. Det pedagogiska arbetet dokumenteras kontinuerligt på varje förskola. Uppföljning, utvärdering och analys av resultat sätter grunden för det fortsatta arbetet och leder till fortsatt kvalitetsutveckling på våra förskolor. 

Enkäter för att mäta barns, vårdnadshavares och medarbetares nöjdhet

En viktig del i vårt förbättringsarbete är att ta reda på hur våra barn, vårdnadshavare och medarbetare upplever våra förskolor. Exempelvis intervjuar pedagogerna årligen alla sina 5-åringar för att få veta vad barnen tycker om sin förskola. Resultaten från undersökningarna analyseras och ligger till grund för kommande förbättringsåtgärder.

Skollagen

Utbildningen ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet (kap. 1 §5)
Verksamheten ska systematiskt och kontinuerligt planera, följa upp och utveckla utbildningen (kap. 4 §3-4)
Barn och deras vårdnadshavare ska ges möjlighet att delta i arbetet (kap. 4 §9,12)

Läroplan för förskolan Lpfö98/10 rev. 2016

Förskolan ska vila på demokratisk grund.
Förskolan ska lägga grunden för ett livslångt lärande.